Prihláška
- Prihláška na 1. sväté prijímanie – Horná Ždaňa (PDF)
- Prihláška na 1. sväté prijímanie – Prochot (PDF)
- Prosím rodičov detí, ktoré by mali ísť na 1. sväté prijímanie, aby si stiahli príslušnú prihlášku, vyplnili ju a podpísanú ju čím skôr doručili, najneskôr do 24. septembra. Pre deti od 1. do 5. ročníka je pripravený slovníček Malý misionár, ktorý im vydám po svätej omši a do ktorého si budú lepiť počas školského roka nálepky.
Čo je Eucharistia?
Eucharistia je prameň a vrchol života Cirkvi, je zhrnutie a súhrn našej viery, je osobné stretnutie sa so samým pôvodcom a darcom všetkých milostí – s Ježišom Kristom.
Eucharistia je samotný Kristus pod spôsobom chleba a vína. Eucharistia je obeta Cirkvi. Konsekráciou (premenením) sa mení nekvasený chlieb a víno na telo a krv Ježiša Krista. Kňaz pri nej vysloví konsekračné slová. Vtedy sa mení podstata chleba na Ježišovo telo a podstata vína na jeho krv. Premenenie spôsobuje Duch Svätý. Kristus je prítomný celý pod každým spôsobom, čo znamená, že nie je ochudobnený ten, kto prijíma len telo, pretože prijíma celého Krista.
Iné názvy
Nevyčerpateľné bohatstvo tejto sviatosti sa odráža aj v rozmanitých pomenovaniach, ktorými sa označuje. Ani prví kresťania nemali jednotný názov na eucharistickú slávnosť. Každé pomenovanie poukazuje na určité jej stránky.
- Eucharistia, lebo je vzdávaním vďaky Bohu, je to „vďakyvzdanie“;
- Lámanie chleba, lebo tento obrad, príznačný pre židovské stolovanie, Ježiš použil, keď dobrorečil a rozdával chlieb v úlohe hostiteľa pri Poslednej večeri (Sk 2,42; 20,7), aby takto naplnil Zákon a Prorokov;
- Eucharistické zhromaždenie, lebo Eucharistia sa slávi v zhromaždení veriacich;
- Pamiatka, lebo je pamiatkou Pánovho umučenia a zmŕtvychvstania;
- Svätá obeta, lebo sprítomňuje jedinú obetu Krista Spasiteľa;
- Svätá a božská liturgia, lebo celá liturgia Cirkvi má v nej svoj stredobod a najplnšie sa prejavuje v slávení tejto sviatosti.
- Najsvätejšia sviatosť, lebo je „sviatosťou sviatostí“ (týmto pomenovaním sa označuje aj Oltárna sviatosť uchovávaná vo svätostánku);
- Prijímanie (communio, lat.), lebo touto sviatosťou prijímame Krista, ktorý nám dáva účasť na svojom tele a krvi, aby sme tvorili jedno telo.
- Svätá omša (Sancta missa, lat.), pretože liturgia, v ktorej sa uskutočňuje tajomstvo spásy, sa končí poslaním (misiou) veriacich, aby plnili Božiu vôľu vo svojom každodennom živote;
- Pánova večera, lebo ide o Večeru, ktorú Pán Ježiš slávil v predvečer svojho umučenia so svojimi učeníkmi (1 Kor 11,20) a o Baránkovu svadobnú hostinu v nebeskom Jeruzaleme;
- Viatikum, lebo je pokrm na cestu pre tých, ktorí opúšťajú tento svet a prechádzajú spojení s Kristom do večnosti.
Účinky prijímania Eucharistie
- zjednotenie s Kristom
- rozmnoženie milosti posväcujúcej
- ochranapred smrteľnými hriechmi
- odpustenie všedných hriechov
- spoločenstvo s bratmi a sestrami – pokoj medzi ľuďmi – zjednocovanie Cirkvi
- Kristus povedal: “Kto je moje telo a pije moju krv, bude mať večný život.”
Kto môže prijať eucharistiu
Eucharistiu má veriaci prijať aspoň raz do roka, najmä vo veľkonočnom období.
Sväté prijímanie pod spôsobom chleba sa podáva vkladaním do úst. Kristovu krv prijíma kňaz, prípadne veriaci pri mimoriadnej príležitosti (Zelený štvrtok, pri vysluhovaní sviatosti a pod.). Pri bezlepkovej diéte možno podať Kristovu krv alebo vopred nahlásiť účasť na svätom prijímaní a kňaz použije špeciálne hostie.
Platne prijímať Eucharistiu môže každý pokrstený človek v stave pozemského putovania (aj dieťa), ktorý je na to disponovaný, má úmysel prijať túto sviatosť a verí v toho, koho prijíma.
Podmienkou k tomu, aby človek mohol prijať eucharistiu – sväté prijímanie, je milosť posväcujúca v duši, človek nemôže žiť v ťažkom hriechu. Na začiatku svätej omše musí oľutovaťsvoje hriechy.
Prijímateľ má zachovať „eucharistický pôst“ – 1 hodinu pred prijatím Eucharistie sa zdržať požívania jedla a nápojov (aj cukríkov a žuvačiek), okrem čistej vody a liekov. Chorý a ten, ktorý sa stará o chorého zo zdravotných dôvodov nemusia dodržať tento hodinový pôst.
Eucharistiu je možné prijať dvakrát za deň s podmienkou, že druhýkrát ju veriaci dovolene prijíma počas svätej omši, na ktorej musí byť prítomný od začiatku až do konca.
Eucharistiu nesmú prijímať postihnutí trestom exkomunikácie (vylúčenie z dobier Cirkvi) či iným kánonickým trestom a tiež tí, ktorí tvrdošijne zotrvávajú v zjavne ťažkom hriechu. Títo si pred prijatím Eucharistie musia vykonať sviatosť zmierenia a požiadať o sňatie cirkevného trestu.
Prvé sväté prijímanie detí
Deti prvý raz prijímajú Eucharistiu v 3. ročníku základnej školy. Predpokladom je, že navštevujú každý rok katolícku náboženskú výchovu od 1. ročníka.
Rodičia, ktorí chcú, aby ich dieťa bolo v našej farnosti pripustené k sviatostnému životu, nech o to osobne požiadajú kňaza. Dieťa je potrebné prihlásiť do konca septembra.
Príprava na prvé sväté prijímanie má dve časti – v škole a vo fare. Farská príprava prvoprijímajúcich detí sa začína približne v prvom týždni v októbri. Stretania vo fare bývajú raz za mesiac. Je vhodné, ak s dieťaťom prichádza jeden z rodičov. Súčasťou prípravy je aj pravidelná účasť na svätej omši, ideálne v spoločenstve rodičov, ktorí nesú najväčšiu zodpovednosť za prípravu svojho dieťaťa na život s Kristom. Sú preň vzorom.